onsdag 24 augusti 2016

Första inlägget

Då var vi även igång här, jag finns även på Twitter med samma namn.

Lite kort om mig själv:
25 årig Borgare som bor söder om Stockholm, nybliven pappa till en liten dotter på 5 månader och jag är ny på börsen och har slängt in ett stort kapital på Avanza.

Har tidigare sparat i fonder hos banken både till mig och även till dottern så jag vet ju vad detta med aktier handlar om, däremot så fick jag upp ögonen för att hoppa på tåget och börja placera själv.

Jag köpte in mig lagom efter brexit så ca två månader in har det gått ganska bra för portföljen, som jag utökat med lite fler aktier under tiden och precis därefter så tog jag en 4 veckors semester där jag började "plugga" på lite mer. Köpte två böcker,
*Vägen till din första miljon- av Tobias Schildfats
*Bli grymt rik på aktier- av Anders Haskel 

Samt började lyssna på Podcasts och följa bloggar vilket gjort mig väldigt inspirerad och insatt.

Nya böcker är på ingång och jag fortsätter lära mig på vägen.  



Mina mål med portföljerna:
Gubbportföljen (ISK)- Långsiktigt sparande ca 15-20% av lönen kommer åka jag flytta över hit varje månad, målet är miljonär inom 5-10 år. Stabila bolag med lite högre risk på vissa bolag. (kommer att skriva ut dom snart, jag måste lära mig hur en blogg fungerar först).

Barnspar (KF)- Långsiktigt sparande ca 18 år, halva barnbidraget åker automatiskt in på detta konto. Har sparat i över ett år hos banken så har precis i dagarna flyttat över detta nu. Har ännu inte placerat ut dessa då jag fortfarande är lite osäker på om jag ska placera i 6-7 indexfonder eller i enskilda aktier.

Tredje portföljen(ej namngiven än) (ISK)- När gubbportföljen har kommit upp till ett högre kapital och jag känner mig trygg så ska jag börja bygga lite mindre kapital på detta konto för att Swinga lite eller mer högrisk. Ligger kanske 1-2 år bort.


Fortsättning följer.

2 kommentarer:

  1. Härligt att fått upp ögonen för din blogg. Ska följa dig med glädje :)
    Så sjukt häftigt att du börjat spara åt dina barn. Det hade verkligen varit ens dröm när man blev 18 att ta över en portfölj som ens föräldrar förvaltat.

    Vet inte om du skrivit vilka poddar du brukar lyssna på, men hade varit kul att veta :)

    Lycka till
    //Kronan till miljonen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, blir intressant att följa med från början och bli inspirerad, alla kan ju bli miljonärer. Och att själv kunna inspirera vidare.
      500kr till dottern än så länge och hoppas de får upp hennes intresse för sparande i framtiden.

      De poddar jag lyssnar på är Fill or Kill, Börspodden, analyspodden, PlaceraStockholmsbörsen, #Sparpodden, #Pratapengar och EFN

      Ha det bra!

      Radera