fredag 4 januari 2019

Mål 2019

Mål och förväntningar 2019

Efter att jag klarat av alla finansiella mål under 2018 men bara hälften av privata målen men ändå är nöjd så kommer jag sätta liknande mål under 2019.

2019 kommer bli ett år med lägre inkomst än förra året eftersom vi får tillskott och sambon som är sjukskriven nu kommer vara mammaledig från mars.

Vi kommer under året att fortsätta lägga undan pengar till renovering då vi ska göra en garderobdel i den nygjorda hallen, bänkskiva till badrummets "tvättstugedel" men även i vardagsrummet ska väggar och tak renoveras och i sommar ska jag bygga nytt staket.
Även fast de största projekten är klara så kommer det även läggas en hel del pengar för renovering 2019.

Vi har idag ett automatiskt sparande på 2100 som går till t.ex barnportföljen, fondspar och liknande, detta kommer att från i mars att höjas med 600kr extra barnspar då sonen föds.

Jag kommer i stort sett ha samma sparmål som förra året även fast vi lyckades spara betydligt mer, nu kommer det målet dock bli en aning tuffare.

Det betyder att under året lyckas stoppa undan ca 2000kr extra varje månad till aktieportföljen.

För att klara detta mål samt högre barnspar behöver vi se över våra utgifter under kommande år.

Vi har t.ex i samband med bilbytet fått ner utgifterna med ca 1000kr/månad.

Eftersom det kommer bli mindre nyinsättningar till mina aktieportföljer (förutom barnportföljen) så finns det chans att jag är aktiv i portföljen och flyttar pengar mellan befintliga innehav ibland.

Utdelningsmålet ser jag också som ganska tufft och målet är att försöka att öka utdelningen med ca 37% från det jag fick förra året, detta pga lägre nyinsättningar i början av året och  de flesta bolag delar ut nu på våren, samt att jag sålt av helt eller delar av vissa högutdelare i portföljen (Nobina, Nordea & Skanska).

Mål börsen 2019


  • Slå börsen med 2%-enheter iår igen
  • 55k i sparande = ca 10% av hushållets gemensamma inkomst (lön och mammapenning från mars)
  • 10.000kr i utdelning som återinvesteras
  • Öka barnsparet från 600kr till 1 200kr



Mål privat 2019


  • Ska läsa minst tre böcker om investeringar&aktier.
  • Renovera vardagsrum/staket/samt garderober.
  • Minska skärmtid på kvällar.
  • Sluta snusa



Portföljstrategier 2019

2022 portföljen - under året kommer jag slänga in den första slanten här, hur mycket eller vilket bolag/fond jag ska köpa är oklart men känner att jag behöver få fart på denna portfölj och pengarna kommer plockas ut 2022.

Tillväxtportföljen - Portföljen kommer utgöra mellan 5-10% av det totala sparandet. Idag utgör det lite mindre än 5% efter kurstapp. Idag innehåller portföljen endast Catena Media och Fortnox men kommer även göra insättningar här och kika på ytterligare något mindre bolag. Här är strategin varierande, kommer kunna hålla bolag både kortare perioder och plocka hem vinst ifall jag tycker kursen går upp snabbt men även hålla bolag under längre perioder.

Utländska portföljen - Portföljen kommer utgöra mellan 10-20% av det totala sparandet, idag utgör portföljen ca 10% efter senaste tidens kurstapp och även här kommer det göras insättningar under året. Bolag på bevakningslistan är Sampo och Kone. Strategin är långsiktigt ägande i utländska bolag.

Barnportföljen - Som jag nämnt så får vi tillökning i mars. Jag har inte riktigt bestämt mig om de ska ha en varsin portfölj eller en gemensam portfölj till en början för att sedan när de är lite äldre ge dom möjlighet att vara med och bygga en "egen" portfölj. 
Barnsparet utgör ca 10% av det totala sparandet idag och strategin är att bygga en portfölj så att det finns pengar som kan hjälpa barnen i framtiden. Här är jag aktiv och kommer kika på att både ta in nya bolag samt sälja av bolag som inte levererar över tid. 

Gubbportföljen - Min absolut största portfölj som utgör ca 70% av det totala sparandet och självklart den portfölj där jag lägger ned mest tid. Med denna portfölj är sparandet långsiktigt men självklart ser jag över innehaven med jämna mellanrum och det kan ske både köp i nya bolag samt försäljningar i befintliga bolag. De bolag jag har på bevakningslistan för Gubbportföljen under 2019 är Lundbergsföretagen alt Hufvudstaden, Öresund samt Latour som idag redan finns i Barnportföljen.  Men jag kommer främst fokusera på att öka befintliga innehav. 


Jag har även uppdaterat alla flikar högst upp i bloggen, om mig, utdelningarna och hur portföljerna ser ut i dagsläget.

Klicka här för att se Min portfölj 


Klicka här för att se Barnportföljen

10 kommentarer:

  1. Tuffa mål (men det ska man ha) men den största utmaningen blir nog att sluta snusa.
    Jag går i samma tankar men det blir liksom inte av. Jag har tagit tag i min träning sedan 3 månader tillbaka och jag vill inte lägga en sak till som jag måste ta tag i just nu. Men jag har ju hållit på sedan 12 års åldern med snus så det är verklien en vanesak men definitivt inte omöjligt, man ska väl bara komma till den punkten när man verkligen bestämmer sig. Punkt.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP, tack för kommentaren. Jag håller med om att målen är tuffa men som du säger, hellre siktar jag högt än walk in the park.
      Snuset har jag slutat med vid tidigare tillfällen men lyckats falla tillbaka och men ska kriga för att lyckas då jag inte njuter av det lika mycket som förut.

      Ha det bra och lycka till med träningen i fortsättningen!

      /Börsjägarn

      Radera
  2. Grattis till ett väl genomfört 2018 och stort lycka till inför nästa år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej tioårsplanen! Tack så mycket, lycka till du med!

      Radera
  3. Att hjälpa är det enda sättet att dela din eviga kärlek i världen för att vara nära Gud och det är det som är viktigt. Varje person som behöver ekonomisk hjälp har en logisk anledning. För att göra detta, vi gör erbjudanden om lån, snabba och garanterade lån tillgängliga för alla människor med möjlighet att återbetala den. Räntan är 3% med mycket enkla termer som hjälper dig att starta ditt eget företag. Våra överföringar är försäkrade av banken för säkerheten av transaktioner. Kontakta oss för mer information.

    Epost: georges.matvinc@gmail.com
    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera
  4. Min berättelse är förmodligen typisk. Min man föll i en affär med en annan kvinna på jobbet och lämnade mig. Jag fick äktenskapsprogrammet casting-program av en andlig far, mentor och healer som heter Oduduwa. 2 dagar efter Lunch of Stave för mina räkning för att få tillbaka min man hem till mig, det var en överraskning att jag inte ens kan förklara hur det hela händer, det fungerar som löfte från BABa.
    Min make var väldigt hård till en början, men min man Anderson kom tillbaka hem för att be om ursäkt och be om min förlåtelse, idag är vi lyckligare än någonsin.
     Jag kunde inte ha gjort det utan hjälp av Baba Oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan, så sa han att vi var klara. Efter lunch av Love spell, ringde min man mig på mobiltelefon och han återvänder hemma en dag efter.
    Jag är tacksam för denna andliga äktenskapshealer som hjälpte mig. Jag rekommenderar honom för alla som har äktenskap eller förhållandekris idag, snabbt konsultera denna spirituella spellaggare för att återvända ex love.
    här är hans personliga e-postadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com) WhatsApp endast: +79268011965

    Fountainville, PA

    SvaraRadera
  5. Anna-Lena22 november 2021 15:24
    VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  6. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Du letar efter ett riktigt finansiellt låneföretag för att skaffa ett lån på 10 000 euro till 10 000 000 euro (för kommersiella eller företagslån, personliga lån, personliga lån, hypotekslån, billån, skuldkonsolideringslån, riskkapitallån, hälsolån etc. ))Eller nekas han ett lån från en bank eller finansinstitut av någon anledning?Ansök nu och få ett riktigt finansiellt lån. Bearbetad och godkänd på 3 dagar. PACIFIC FINANSIELLT LÅNEFÖRETAG
    Vi är en internationell långivare som tillhandahåller verklig finansiell information till privatpersoner och företag till en låg ränta på 2 % med ett giltigt identitetskort eller internationellt pass för ditt land för verifiering. Återbetalningar av lån börjar 1 (ett) år efter att lånet mottagits och återbetalningstiden är 3 till 35 år.

    För ett omedelbart svar och behandla din ansökan om gränsen inom 2 arbetsdagar
    Kontakta oss direkt via detta mail: pacificfinancialloanfirm@gmail.com

    Kontakta oss med följande information:

    Fullständiga namn: ____________________________
    Den summa pengar som behövs för ett lån: ________________
    Kredittid: ____________________
    Syftet med lånet: __________________
    Födelsedag: __________________________
    Kön: __________________________________________
    Civilstånd: __________________________
    Kontakt Adress: _______________________
    Stad/postnummer: __________________________
    Land: _______________________________
    Ockupation: ____________________________
    Mobiltelefon: __________________________

    Skicka din begäran om ett omedelbart svar till: pacificfinancialloanfirm@gmail.com
    tacka

    Verkställande direktör: Pen Fed Victoria Johnson

    SvaraRadera
  8. JAG FICK JUST ETT LÅN TILL JUL

    Jag har sett flera kommentarer från personer som redan hade fått ett lån från LAPO M-F så jag bestämde mig för att ansöka baserat på populära rekommendationer och bara för några timmar sedan bekräftade jag ett totalt belopp på 78 500 euro på mitt konto. Detta är verkligen fantastiska nyheter och jag råder alla som behöver ett riktigt lån att ansöka via sin e-post: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera