söndag 29 januari 2017

Rapportsäsong

One is done twelve to go  

Nu börjar de bli dags för bolagen att redovisa resultatet för 2016.  

Nordea var först ut och det ser bra ut tycker jag av de jag läst hittills, de redovisade siffror som var bättre än väntat. Ska borra ner huvudet och fortsätta läsa deras rapport idag.

Nu till veckan är det H&M och Investor på tisdag, Fingerprint på torsdag och Skanska på fredag.

Veckan därpå så är det Resurs och Axfoods tur.

Mest spännande blir Opus bokslutskommuniké som tidigareläggs tre dagar, de ska presentera ny tillväxtstrategi för de kommande 5 åren. Aktien stängde +7,48% i fredags när nyheten om tidigarelägga bokslutskommunikén kom.




De bolagen jag hoppas kommer ut med bra rapporter är Fingerprint och H&M och hoppas att de finns många positiva delar i rapporten, det som kan hända är att Fing ej klarar den nedsatta prognosen på 6,6-6,8 miljarder och om H&M ev sänker sin utdelning,  vilket skulle va negativt för båda bolagen.

Jag kommer ej att sälja av något innehav pga rapporterna om de inte kommer några extrema överraskningar,  eftersom jag tror på de bolag jag investerat i på lång sikt men kan ev tänka mig att minska innehavet i Fing och H&M om inte deras rapporter faller mig i smaken.


Tycker vi är inne i en spännande börsperiod, ska bli kul med rapporterna, då jag kommer ha mycket att läsa under mina 3 timmars resande till och från jobb.


Lycka till med era investeringar kommande vecka.

PS; jag fick ett omnämnande hos min bloggkollega Kronan till miljonen senaste inlägg, om ni inte följer hans blogg, gör det.


2 kommentarer:

  1. Tack så otroligt mycket för omnämnadet här :)

    Funderar på att ta bort rensa bland mina banker och enbart äga Nordea. Vad tror du om det? Efter utdelningarna alltså

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!

      Jag gillar Nordea, de har hög direktavkastning och höjde även utdelningen i år, beroende på hur många bolag jag kommer äga så kan jag tänka mig att ta in en bank till i portföljen och då är Handelsbanken närmast.

      Jag tror bank kan fortsätta gå bra kommande år, speciellt ifall räntorna börjar höjas.

      Sen äger jag ioförsig både Handelsbanken och SEB via Industrivärden och Investor.

      Radera