fredag 30 december 2016

Årets sista inlägg - Övriga sparformer 2017

Sista börsdagen i 2016.

Jag beskyller tiden för min dåligt uppdaterade blogg, då min dotter ej riktigt kommit tillbaka från jetlagen då hon är vaken längre på kvällarna och nu är i den åldern då det ska klättras och dra ner saker. 

Jag skriver vanligtvis om mina investeringar i min gubbportfölj där målet är långsiktighet med stabilt ökande utdelningar samt lite "kryddor" som jag läst att det så fint heter, dvs bolag med lite högre risk.

Men detta inlägg kommer handla om andra typer av sparande som jag har/planerar att skaffa under 2017, både andra konton på Avanza med aktier/fonder och vanligt förmånskonto på banken.


Barnspar: Jag har i tidigare inlägg nämnt att jag sparar åt min dotter, i denna Kapitalförsäkring Barn sparar jag undan 500kr i månaden och i mars när hon fyller 1 år så kommer det va 9000kr i sparande hittills (mer eller mindre beroende på avkastning), jag tjuvstartade med sparandet ett halvår innan hon föddes.

Här är det en sparhorisont på minst 18 år. Det kan ändras ifall vi får ett till barn och jag väljer att spara i samma portfölj till nästa barn eller om det blir en egen portfölj. Även här fördelat på stora bolag + några kryddor.

Utlandshandel: Detta konto är redan öppnat och påbörjat, en Kapitalförsäkring.
Idag äger jag endast en aktie i Johnson & Johnson och målet med denna portfölj är att fortsätta fylla på J&J men även fler bolag i denna "portfölj".

Målet är att kunna föra över en summa på 500-1000kr varannan månad och äga både amerikanska men även andra nordiska aktier, när en aktie som jag vill äga känns billig så kommer jag klippa till då jag ej kommer hålla ett aktivt månadssparande så blir till att köpa i dippen.


Privat Pensionsspar: Detta sparande finns ej än utan planeras att startas i Januari 2017 på ett ISK-konto, till en början kommer jag att även här spara undan 500kr för att senare öka summan i takt med att sambon börjar jobba, då sparkvoten kommer bli högre.

Dessa 500kr är inget som påverkar det jag för över till min gubbportfölj utan jag valde att återigen gå ner "ett snusmärke" och beställer nu snus för endast 500kr i månaden istället för runt 1000lappen.

Detta sparandet kommer att göras i Indexfonder och jag vet redan idag ett par av dessa som det ska sparas i.
Avanza Bero och Spiltan Global Investmentbolag är två av de fonder jag planerat att spara i.

Tanken med detta sparande är att kunna ha dessa pengar vid eventuellt behov i framtiden när man väl slutar jobba.

Resekonto: Detta sparandet sker i ett vanligt förmånskonto på Nordea, både jag och sambon sparar 1000kr var. Så varje år lägger vi in prick 24000kr som vi använder till en årlig resa. Årets resa blev nu innan jul till USA.

Akutkonto: Även detta sparande sker i ett vanligt förmånskonto på Nordea, här sparar jag undan i dagsläget 1000kr av lönen, detta sparande är för utgifter som inte tillhör den vanliga månadsdriften. Men även en trygghet ifall något händer i framtiden.



Sparkvot under 2017 blir ca 25% till en början och ungefär 15% in på börsen och resten i sparande på banken. När sambon väl börjar jobba i augusti 17 så kommer sparandet att kunna öka och då är tanken att kunna spara ca 25-30% av lönen in på börsen varje månad.


Nu önskar jag alla en riktigt bra avslutning på detta år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar