tisdag 21 februari 2017

Årsrapportsäsongen börjar närma sig slutet, iallafall nästan!

Idag så släppte Volati sin årsrapport och den föll inte MR. Marknad i smaken, aktien slutade -3,53%.
Volati äger jag via min dotters portfölj. 


Nu börjar årsrapportsäsongen närma sig mot sitt slut och nästan alla mina innehav lämnat sina årsrapporter, en del slog förväntningarna, och en del sämre än förväntat. Däremot så har de innehav visat vinst och ökat sin omsättning vilket gör att jag känner mig trygg med alla innehav långsiktigt.

Att bolagen ej levererar enligt analytikernas förväntningarna påverkar aktiekursen negativt kortsiktigt och det ger mig möjlighet att kunna utöka de innehaven. 

Några höjdpunkter ur denna rapportsäsong.

Fingerprint - Ökar omsättningen med ca 130% under 2016 jämfört med 2015 och föreslår utdelning  för första gången på 2kr.

SOBI - Elocta försäljningen uppgick till 135 miljoner under Q4 (57m Q3).

Opus - Ny tillväxtplan där de ska öka sin omsättning med 100% de kommande 5 åren.

H&M - Nya tillväxtmål om att öka försäljning med 10-15% per år. Föreslår oförändrad men uppdelad utdelning 2 ggr per år. (bra/dåligt?)


Nu är det endast ett av mina innehav som ej släppt sin årsrapport och det är Nobina.

Nobina släpper sin årsrapport den 6 april?! 
Länk till Nobina på Avanza här

Det är väldigt sent tycker jag och tre av mina innehav hinner släppa sina Q1 rapporter innan Nobina släpper sin årsrapport.

Är det någon som har koll på varför de levererar sin rapport så sent? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar