torsdag 12 juli 2018

En dag som pappaledig

Tills ganska nyligen har vi varit ganska bortskämda när det kommer till vår dotters sömn och hon har kunnat vakna allt mellan 8.30 - 9.30 på morgonen, även fast hon går och lägger sig mellan 19-20.00 på kvällen, men sen jag gick hem har hon slutat sova dagtid vilket gör att hon somnar lättare på kvällarna och vaknar tidigare på morgonen, så jag tänkte skriva lite hur våra vanliga dagar hemma har sett ut.

06.45 - Dottern vaknar, antingen kommer hon in vid den tiden eller så har hon kommit in under natten och lagt sig i vår säng.

07.30 - Kliver upp ur sängen efter hon har lekt en stund, oftast med hennes bebisdocka eller Elsa&Anna leksaker (Disneys Frost). Jag försöker någonstans hoppas att hon ska lägga sig och somna om en stund till, när jag märker att det inte går så kollar jag på mobilen i ca 10-15 minuter innan vi går upp.

07.45 - Går ner från övervåningen efter att vi plockat upp eventuella leksaker hon har lekt med och bäddat sängarna.

08.00 - Blöjan åker av och dottern får sitta på pottan och kolla på Ipaden eller rita medans jag lagar gröt till henne.

08.15 till 09.00 - Frukost, dottern äter havregrynsgröt och kollar sätter oftast på någonting på  TVn (Vi har matbordet i vardagsrummet nu när vi renoverar i hall/kök) och jag sitter och tittar på Börsdata, läser en rapport eller kollar DiTV innan börsöppning, just i denna stund har Avanza precis redovisat en ganska svag rapport. Medans dottern äter gröten dricker jag kaffe, oftast ur min Fingerprint mugg.

Det är min dyraste kaffemugg så klart man ska dricka kaffe ur den, eller hur? Men också för att påminna mig själv om att det finns risker med att investera på börsen och att alltid göra min egna analys på ett case, detta har gjort mig till en mer försiktig investerare och pga detta slår jag iår börsen. Denna mugg och min investering i Fingerprint är min största förlustaffär där jag sålde med en total förlust på mer än 15.000kr.


När dottern har ätit upp sin gröt så äter vi vita mackor, det är alltså min nyttiga frukost.

09.05 - Brukar alltid följa börsöppningen för att se hur man ligger till jämfört med index innan vi plockar undan från matbordet, borstar tänderna och dottern sitter på pottan liten stund till.

09.15 - Beroende på väder så börjar dagen egentligen här. Är det bra väder vilket det varit nästan varje dag går vi ut på vår nybyggda altan och dottern brukar oftast springa runt och slå med hennes golfklubbor, fotboll eller köra sin bobbycar medans jag dricker min andra kopp kaffe.



12.00 - Efter att vi lekt på trallen eller i parken som ligger 10 meter från vår baksida så går vi in och börjar med lunchen, under den här tiden brukar dottern oftast lyckas pricka pottan en gång och en gång så får jag sätta mig och torka golvet.

13.30 - Lunchen är klar och vi brukar ta det lugnt en stund efter vi ätit, hon får sitta på pottan och jag brukar checka läget på börsen och läsa lite bloggar/börsdata

15.30 - 17.00 - Vi brukar ta en promenad till en annan park eller förbi sambons jobb (Willys) tills när hon slutar runt dessa tider. När hon kommer hem brukar vi hitta på något hela familjen t.ex åka ner på stan.

19.00 - Efter middagen får dottern dricka välling i soffan framför tvn innan hon vid 19 tiden brukar somna.

Då jag försökt göra vår dotter blöjfri så försöker vi inte att gå så långt ifrån huset då de är lätt att det sker olyckor, om vi ändå är iväg får hon ha blöja. Det går frammåt, vissa dagar går det jättebra vissa dagar sker en del olyckor. Vi har massa planerat i nästa vecka då kommer dagarna se lite annorlunda ut.

Självklart pratar jag med dottern om hur hennes portfölj går varje dag också.

5 kommentarer:

  1. Hej Börsjägarcoachen,

    Jag är relativt ny till din blogg, trevligt att hittat sig hit. Får man fråga hur gammal din dotter är? Jag gillar Fingerprint muggen och din reflektion kring aktien och att du våga komma ut med att du gjort förlust på över 15 000 kr (inte många våga erkänna sånt). Trevlig sommar!

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsa, tack för kommentar & kul att du hittat hit.

      Jag kom in på din blogg också, ska börja följa den :)

      Min dotter är 2 år och 4 månader nu i slutet på juli.

      Ja, jag är glad att jag gjorde ett misstag som ledde till en stor (för mig) förlust tidigt i min investeringskarriär så att jag inte gjorde den med mer pengar.

      Ha de bra!
      Mvh
      Börsjägarcoachen

      Radera
  2. Låter ändå som härliga dagar, hellre spendera heltid med familj än kontorsråtta i ekorrehjulet.

    SvaraRadera
  3. Tja Börsjägarn! Det låter som fina dagar! :)

    Förresten lägger till din blogg i min blogglista! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera

  4. Att hjälpa är det enda sättet att dela din eviga kärlek i världen för att vara nära Gud och det är det som är viktigt. Varje person som behöver ekonomisk hjälp har en logisk anledning. För att göra detta, vi gör erbjudanden om lån, snabba och garanterade lån tillgängliga för alla människor med möjlighet att återbetala den. Räntan är 3% med mycket enkla termer som hjälper dig att starta ditt eget företag. Våra överföringar är försäkrade av banken för säkerheten av transaktioner. Kontakta oss för mer information.

    Epost: georges.matvinc@gmail.com

    SvaraRadera