fredag 14 juli 2017

"Ny portfölj"

Nu när jag har påbörjat min semester så har jag såklart mer tid att sätta mig ner och tänka igenom investeringsbeslut och se över mina portföljer.

Jag har idag 6st "portföljer"  på Avanza som jag namngivit;
  • Gubbportföljen - ISK med mina svenska bolag och största delen av mitt sparande.
  • Dotterns portfölj - Kapitalförsäkring med dottern som förmånstagare (minst 18 år sparhoriston)
  • Utlandshandel - Kapitalförsäkring där jag har mitt utländska innehav
  • Miljonär pensionär - ISK med autosparande i fonder (privat pensionsspar)
och två st till som jag skapade för framtida bruk som jag döpt till:

  • Nybilsgaranti - ISK där jag kommer spara till framtida bilköp, hur lång sparhorisont eller hur mycket jag kommer spara är ej bestämt.


  • Veckopeng - ISK där jag kommer sätta undan lite mindre summor då och då och investera i mindre bolag, även bolag utanför Stockholmsbörsen.


Nu i dagarna så valde jag att flytta över tre bolag från "Gubbportföljen"  till "Veckopengen"

Nu finns endast bolag från Large cap (+Nobina som är Mid cap då de har ett börsvärde på under 11 miljarder) i Gubbportföljen.

Opus, Fingerprint och E-work flyttade jag över eftersom de är bolag jag inte kommer lika stor viktning i och kanske inte samma sparhoristont som bolagen i gubbportföljen.

I denna portfölj kommer jag alltså att ha lite mindre bolag med bra tillväxtmöjligheter. Denna portfölj kommer kanske ha en vikt på runt 10% av mitt totala sparande hos Avanza.




Har du fler portföljer med olika mål för respektive portfölj? 

10 kommentarer:

  1. Hej Börsjägaren!

    Riktigt kul att höra kring det här med många portföljer. Har egentligen 2 idag då jag har mina svenska och utländska aktier uppdelade i 2 olika depåer. Dock ser jag det som en och samma portfölj. Eller jag väljer i alla fall att presentera dem som en och samma på min blogg.

    Däremot har jag tänkt att starta KronanTillMiljonen-portföljen inom kort där jag faktiskt ska försöka få 1 kr att växa till en miljon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM, tack för kommentar(ena).

      Jag kommer redovisa allt som en portfölj under min portfölj fast uppdelat så man ser vilken "portföl" innehaven finns,
      (förutom dotterns portfölj som jag också redovisar men de är ett separat typ av sparande)

      KTM-portföljen ser ja fram emot och kommer heja på dig hela vägen till miljonen

      Ha de bäst

      Radera
  2. Hoppas att det är OK att jag tar med detta inlägg i min veckorapport (sorry för dubbla kommentarer) :)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Själv har jag flera olika portföljer, både aktieportföljer och fondportföljer.
    Kommer skriva inlägg om dessa framöver i helgen.
    Kan vara bra att ha olika mål till respektive portfölj.
    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tryggpension, tack för kommentar :)

      Ursäkta för sent svar.

      Härligt, ska hålla utkik efter de inlägget :)

      Jag har också olika mål och olika sparhorisont för mina olika portföljer.

      Ha de bra :)

      Radera
  4. Kul med olika portföljer! Jag kör ett liknande koncept som dig med olika portföljer som ska täcka olika kostnader.

    Jag gillar din blogg och lägger till den på min blogglista!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen! Tack för kommentaren.

      Ska börja läsa din blogg! Jag ser en fördel med olika portföljer/olika sparhorisonter att man kan lära sig mer och behöver analysera bolagen på olika sätt, t.ex värdering för kortare sparhorisont!

      Ha de bra

      Radera
  5. Saknar dina inlägg otroligt mycket Börsjägaren :)
    Hoppas att allt är bra med dig och att investeringarna går enligt planerna.

    Keep it up och kör i vind!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM, tack för kommentar och att du inte glömt mig;) allt är bra här, har galet mycket på jobb och hemma så bloggen har hamnat lite efter men jag lovar ett inlägg snart!

      Kör hårt du med!

      Radera