tisdag 31 januari 2017

En bra dag för alla H&M och Investor ägare



Idag har mitt näst största och tredje största innehav nämligen Investor och H&M släppt sina rapporter för 2016.

H&M rapporten släptes vid 08.00 och jag satt på jobbet med kaffekoppen och tröck på F5 för att börja läsa så snabbt som möjligt och jag blev positivt överraskad. 

Jag skrev i mitt förra inlägg om vad som skulle få mig att fundera på att börja minska mitt innehav i H&M och det var ifall de skulle sänka sin utdelning.

Förslaget blev att behålla utdelningen på 9.75kr fast uppdelat på två gånger under 2017, i maj och november.
Jag tycker det kan va trevligt att få in en slant på kontot i slutet av året då de svenska bolagen oftast brukar dela ut en gång per år och det brukar va på våren.

Själva rapporten tycker jag var stark och de slog analytikernas prognos för Q4, på helåret ökade de omsättningen jämfört med förra året men vinsten på sista raden var en tiondel lägre än förra året.

Totalt öppnades 427 nya Butiker och 11 nya onlinemarknader.

Det jag fortfarande tror kan bli tufft för H&M i framtiden är exponeringen på onlinemarknaden, då det är där marknaden växer mest idag.  Däremot så tycker jag Karl-Johan förklarade bra att de satsar på att fortsätta ta marknadsandelar på onlinemarknaden men också att de satte nytt tillväxtmål för koncernen att öka försäljningen med 10-15% per år.

Aktien steg 5,57% idag.  

Länk till H&Ms aktie på Avanza
Länk till H&M Bokslutskommuniké








Mitt näst största innehav Investor B släppte även sin rapport idag, här har jag inte grottat ner mig lika mycket som i H&M rapporten, men en del positiva delar har jag fått med mig. 

Förslag om utdelning på 11kr (10kr) vilket är 10% höjning jämfört med förra året.
Substansvärdet för Investors portfölj är 393kr vilket gör att Investor B handlas med substansrabatt på 11.77%, Investor B aktie står idag i 348.90kr

Aktien sjönk 0,74% idag 

Länk till Investor B aktie på Avanza
Länk till Investor B bokslutskommuniké




Imorgon är det lugnt på rapportfronten för mina innehav. Ska ta en titt på SEB rapporten eftersom jag äger dem via mitt innehav i Investor.

På torsdag så släpper Fingerprint sin rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar