söndag 20 november 2016

Ändrat fonder i PPM, nytt bolag och lite Fingerprint

Jag har nu imorse vart inne och ändrat min PPM för första gången och det var väldigt enkelt och smidigt. Jag kommer med tiden eventuellt lägga till någon fond där.
Valen föll på:
Didner & Gerge Aktiefond 40%
Avanza Zero 30%
Spiltan Global Investmentbolag 30% 

Det bra med PPM är rabatten på förvaltningsavgiften vilket gör att man kommer billigt undan i både Didner&Gerge och Spiltan. 

Vikten ligger i Sverige, storbolag och banker men får även in den det globala i Spiltan.


Annars då?

Nytt bolag i portföljen, köpte in mig på 139kr i Axfood efter den gått ner runt 12% senaste tre månaderna, liten post blev det, endast 2% av portföljen hittills, men kommer fortsätta köpa den framöver. Den har gått ner nu och ligger på 135kr vilket är i stort sett årslägsta, (den va nere på dessa nivåer i Januari). Däremot högt P/E tal 18,79 baserat på Q3 Rapporten så oavsett om den stannar här eller fortsätter neråt så ser jag det som ett bra läge att komma in och kunna öka i Axfood.
Jag handlar själv på Willys istället för Ica Maxi och Coop (som för övrigt är Sveriges sämsta bolag) och jag tycker dom har bra prisvärt utbud.

Fingerprint fortsatte ner -1.7% denna vecka och i måndags stängde på 76.1kr men sen dess gått upp 4% och ligger på 80.55% idag. Detta är som bekant mitt största innehav och ligger ca -15% idag men jag kommer fortsätta köpa och så länge den ligger här nere kan jag snitta ner mig.
Jag ser fram emot kapitalmarknadsdagen 8/12 då jag hoppas de lägger prognos för 2017.  Analytikernas omsättning ligger i snitt 8.7 miljarder, dvs endast 1.2-1.5miljarder mer än i år 2016 (7.2-7.5).

 Räknar jag lågt, att fingerprints försäljning är 500m sensorer år 2017,  2 dollar per sensor och dollarn i snitt på 9kr så omsätter dom 9 Miljarder nästa år dvs en ökad omsättning med 20-25%.
DVS bättre än analytikernas snitt.
Jag tror själv högre än 9mrd, jag tror Fingerprint kommer hamna någonstans i intervallet 9.5-11 miljarder nästa år, dvs ökning med 26-52%, men hoppas självklart på högre.
Notera Dollarn ligger på 9.2kr och kan lika gärna gå över 10kr och fingersensor marknaden kommer växa väldigt mycket nästa år, så det kan lika gärna komma en bättre prognos av Fingerprint själva den 8/12.
Jag är inte orolig, självklart konkurrensutsatt marknad och teknologin kan snabbt byta spår, men min tro är att Fingerprint som global marknadsledande för fingersensorer kommer vara där då också. De har kassa för Förvärv för att bredda produktportföljen om de skulle behövas.
Men här och nu, ser jag fram emot 2017-2020 då denna marknad kommer växa och vi är inte långt ifrån att se fingersensorer till/i det mesta. Som jag skrev konkurrensutsatt marknad och det kommer säkert in fler konkurrenter men flera kommer säkert försvinna snabbt också,  det bolag med mest kassa, bäst teknik och säkerhet kommer att rock the market , som förra VDn Jörgen Lantto sa, och det är idag Fingerprint Cards.

Beställde en Huawei Honor 8(med FPC sensor såklart)  häromdagen som kommer förhoppningsvis innan tisdag.
Onsdag-fredag åker jag till Island med jobbet, det blir spännande.

2 kommentarer:

  1. Grattis till att du kommit in i Axfood så pass lägligt, i alla fall enligt mitt sätt att se på saken :)

    Hade också gärna velat ta mig i kragen och få till det här med PPM. Tycker att Avanza zero låter som ett fint val. Helt avgiftsfritt! Man ska bara ta ställning.
    Visst kan man bara ha 3 fonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyckte det var ett perfekt läge att komma in i Axfood nu efter den gått ner så pass mycket senaste tiden.

      Angående PPM tror man kan ha hur många man vill, du fördelar ut hur stor del du vill ha i varje. Tror Petrusko hade 4 st i sin:)

      Radera