lördag 12 november 2016

#Sparadkrona - stryp utgifterna

Lördag- helg och börsen är stängd. Helgerna spenderas till att umgås med familj men framförallt  min dotter som precis börjat krypa så detta inlägg kommer ta längre tid att skriva pga pauser när hon far runt i lägenheten.

#sparadkrona är en trend som går runt på Twitter bland börsfolket och vad betyder det för mig?
Jag är ingen Steffe(läs Stefan Löfven, sosse)  utan jag röstar borgerligt och har enligt mig en bra inkomst. Nu när vi bara har ca 1 inkomst i familjen då sambon är mammaledig och plockar ut mellan 4-6 tusen i mammapeng varje månad så blir det svårt att få ihop pengar till sparande. Vi har en "delad ekonomi" bara det att vi har olika intressen och det som blir över delar vi lika och använder till våra egna intressen.  Ändå lyckas jag få ihop mellan 10-30% av inkomsten in på börsen. Vi lyckas leva samma liv som vi gjorde innan med vin, öl , whiskey och utemat på helger, Utomlandsresor (ska till LA och äta chippotle i December), kör fortfarande runt i en Volvo XC60 och äger fortfarande en bostadsrätt, köper fortfarande nya kläder osv. Även med 10-15  tusen lägre inkomst till hushållet än tidigare. "Men Babba, du tjänar säkert 50-60k i månaden" -Svar nej, får inte ens ut 30.000 efter skatt.

Men hur lyckas vi då kunna leva samma liv men jag får ändå ihop slantar till utomlandsresa, sparande på börsen och framförallt, en tidigt bortskämd dotter med lite för mycket leksaker.
Vi har en väldigt uppstyrd ekonomi. Jag har satt mig ner och räknat hur mycket vi får in, hur mycket vi gör av med och vad vi får över till övrigt. Och jag har då räknat på de dyraste månaderna och även när den där jävla bilskatten kommer i januari. Så påverkar den ingenting eftersom vi redan har lagt undan pengar för oförberedda, oförutsedda och akuta utgifter på ett vanligt sparkonto.

Hade jag levt som en Roffe så hade jag kunnat sparat mellan 60-80% av lönen in på börsen, men det är inget liv jag föredrar.
Detta gör att mitt delmål att bli miljonär inom 10 år beroende på hur börsen går och vilken avkastning jag får påverkas.

Enligt mina beräkningar tar det mig 8-10 år med ca 9-11% årlig avkastning i snitt istället för 5-7 år att skrapa ihop till en miljon i sparande.

När väl min sambo börjar jobba så kommer vi fortfarande kunna leva på som vanligt och sparandet på börsen kommer då vara 30-40% av min inkomst.

Det vi har gjort är att vi strypt våra utgifter på ett väldigt smart sätt och planerat de köp vi ska göra osv.
Vi har varsitt mobilabonnemang 15gig surf och iPad abonnemang, Extra kanaler och 200 MB/h på internet och bara för vi har lägre inkomst så har vi valt att inte ta bort de grejerna. Det måste ju kosta jättemycket?  Svar nej.

För #sparadkrona, betala inte 700kr i månaden för TV/Internet/Mobil/El osv.
Jag fick hem förnyelse från Comhem om att de skulle höja mitt nuvarande avtal som jag redan förra året lyckats deala till mig väldigt bra priser, jag ringde då och ville säga upp allt hos dom och byta till konkurrent, det som hände var att jag fick behålla samma avtal med ännu billigare än vad jag redan hade, jag lyckades inte bara undvika att få förhöjd kostnad utan till och med utöka rabatten jag redan hade.
Jag bytte elavtal till Fortum som erbjuder rabatt till kunder första året man är kund hos dom och även här lyckades jag få ner kostnaderna på elen med ett par hundra kronor i månaden.
Även bilförsäkringen kommer jag billigt undan efter ha spelat ut försäkringsbolagen mot varandra.

Sitt inte och betala onödiga tusenlappar på avtal när de enda som egentligen krävs är att man kräver billigare pris för att stanna som kund. Våga testa.
Nu kommer jag säkerligen inte kunna få ner priserna så himla mycket mer på de försäkringsr och abonnemang jag sitter på, då jag tror många av företagen går minus med mig som kund.

Ett annat sätt jag lyckats strypa utgifterna på är att jag lagt ner allt vad som heter utemat på vardagar utan äter matlåda, självklart om man inte kan laga mat blir detta svårt men eftersom jag ändå lagar god mat så slår min matlåda de flesta sunkiga resturanger vi har runt omkring jobbet. Detta gör att jag lyckas spara in ca 2000kr extra varje månad.

Snuset har jag valt att beställa stockar via internet och även bytt snus till lågprissnus, detta lyckas jag spara in mellan 500-700kr i månaden.

Vi veckohandlar mat på Willys och köper mest det som är på Willys plus och blöjor och barnmat är både Pampers och Libero(SCA) väldigt generösa med rabattkuponger. Vi planerar vad vi ska äta efter det. Detta gör att vi fortfarande kan äta god mat men lyckas få ner kostnaderna. Istället för att höja utgifterna på onödiga matköp har vi fått ner utgifterna även här, och vi kan fortfarande äta ute på helgerna och ta en sväng förbi Systembolaget och vi håller oss inom budgeten.

Detta är väldigt små och enkla sett man kan göra för att få ner kostnaderna varje månad och kunna spara undan lite extra, i aktier, fonder, utomlandsresor eller vad man nu vill spara till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar