tisdag 22 november 2016

Barnspar

Lyssnade på senaste podcastavsnittet av #Pratapengar som handlade om barnspar.

Jag sparar som jag tidigare nämnt i bloggen till min dotter, 500kr varje månad.
Sparandet görs i en Kapitalförsäkring Barn via Avanza, det vill säga i mitt namn med min dotter som förmånstagare.
Jag tycker denna sparform kändes bättre istället för att öppna upp ett ISK konto i hennes namn.

Nu kan jag helt enkelt bestämma när i framtiden hon ska få dessa pengar istället för att när hon fyller 18 , bjuder halva klassen på studentresan till Turkiet för att hennes pappa sparat pengar i 18 år åt henne.
Ifall jag nu väntar tills hon är 25 eller 50 innan jag låter henne ta del av dessa pengar.

Med sparandet så är tanken att hennes vuxenliv ska få lite skjuts och hjälpa till att finansiera första bostaden, plugg eller något liknande men också få henne intresserad av eget sparande.

Jag tycker det är synd att mina föräldrar inte var intresserade av aktier så de kunde introducera det till mig i tidig ålder.
Jag har missat 7 år av börsen i mitt vuxenliv.

Däremot fick jag mig en tankeställare när jag lyssnade på podcasten som de diskuterade där nämligen sparandet till barn nummer 2, man kan absolut spara lika mycket men barn nummer 1 och barn nummer 2 kommer vid sina respektive 18 års dagar ha olika mycket, beroende på portfölj och avkastning. Ska man spara i olika portföljer eller ska man ha en gemensamt barnspar och sen får barnen dela på det?

Nu är min dotter nyss fyllda 8 månader och barn nummer 2 är ett par år bort så jag hinner fundera ett tag till, men som sagt en tankeställare fram tills dess då.

Om det nu blir så att barn nummer 2 kommer inte allt för sent och de är jämngamla så kanske de blir intresserade av aktier samtidigt och vill ha olika portföljer och vid 15 års ålder hittar ett eget bolag de vill ha med i portföljen, de vore ju inte dumt.

Läste ett intressant blogginlägg

http://www.kronantillmiljonen.se/uncategorized/spridit-pesten-till-sambon/

Det passar väldigt bra in hos mig också att man får över sambon mer och mer åt att spara in lite på utgifterna,
när hon också säger att tre barn eventuellt är för många och hon tänker på utgifterna blir man stolt,
sen när hon sa att barnen skulle ju få hålla på 4-5 sporter om dom ville så förstod jag att det inte var att dra in på utgifterna utan att de lägger vi på två extra sporter istället.
Får jobba vidare med Sprida pesten.


Min dotters portfölj i dagsläget.

4 kommentarer:

  1. Först och främst: stort grattis till att du tagit det briljanta beslutet att börja spara till ditt barn så tidigt. Förstå vilken kraft tid och avkastning kommer att ha till sparandet.

    Sedan vill jag tacka att du nämnde mig här på bloggen. Kul att du upplevt samma förändring hos din fru. Sambon min tycker jag är helt knäpp som "sprider pengar kring mig" :)

    Jobbigt det där med att olika barn kan få olika mycket. Däremot finns det folk som oss som inte blir insatta alls av sina föräldrar. Allt är relativt.

    Härlig blogg med intressanta inlägg :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tror det kan göra stor skillnad i framtiden för henne.

      Haha ja, kände igen mig enormt i ditt inlägg, men det blir ett mål att få in henne på börsen ;)

      Radera
  2. De där med att spara till barnen har gett mig en tankeställare senaste tiden. Och det är för att så många studenter i min omgivning måste gå till sina föräldrar och be dem ta lån för att köpa en lägenhet i Stockholm. För det är nästintill omöjligt att hitta boende i sthlm med en hyra som gör att man kan äta också (bidrag+lån ca 10500). Men de jag även har stött på är att en förälder har hjälpt ett barn och kan inte hjälpa sitt yngre barn för att de är redan belånade. Detta skapar en orättvisa.

    Men sen har jag också tänkt att säga att varje barn skulle få exakt lika mycket, är också fel för alla barn behöver olika stöd och olika mycket. Dessutom tar inte alltid sin form i pengar.

    Nu är jag långt ifrån barn jag själv och de ligger inte på horisonten ens just nu. Men jag tycker om att tänka runt problematiken.

    Tror jag skulle sätta upp olika sparanden för mina barn. Ett sparande för barnens barnbidrag som är separat deras och sen ett klump sparande som jag skulle kalla "barnfonden". Barnens egna sparande skulle jag använda för att de skulle bli intresserade av sparande men också låta dem ha mer frihet med. Medans barnfonden skulle jag använda när ett av barnen behöver hjälp med något. Kan vara boende, utbildning, operation, lång arbetslöshet m.m.

    Har en del år att tänka ut detta men ah detta känns mer rättvist på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar!

      Jag känner igen mig i det du säger, då jag var iväg utomlands och idrottade i två år när jag var yngre och det tog hårt på min familjs ekonomi och jag kan erkänna att jag fått "mer" än mina två syskon när de kommer till den biten.

      Jag är faktiskt inne på samma spår nu efter att jag funderat och kommer att ha ett gemensamt barnspar precis som du skriver, "barnfonden" och sen när/om dottern och nästa barn själva blir intresserade öppna upp ett eget sparande till dom där de får vara med och påverka och förhoppningsvis tycka det är roligt med sparande/investeringar.

      Ha de bra!

      MVH
      Börsjägarcoachen

      Radera