onsdag 22 mars 2017

Fingerprint vinstvarnar igen- såhär gör jag



Ingen kan ha missat kaoset kring Fingerprint igår, det prydde till och med aftonbladet.

Ifall du av någon anledning har missat så är detta vad som hänt.

*Fingerprint vinstvarnade för helåret 2016 den 8 december samtidigt som man släppte prognos för 2017 som var på 7,5-9,5 miljarder. Anledningen var framförallt lageruppbyggnad på mobiltelefoner och att detta skulle påverka q1. 

*Helårsrapporten för 2016 kom in enligt den nedsatta prognosen och VD bekräftade prognos för 2017. 

*För någon vecka så var Fingerprint och träffade Nordea som snabbt kom ut med köprek på FPC och Fingerprint bekräftade prognos för 2017 fortfarande gäller. 

*Igår den 21/3 kommer fingerprint med Vinstvarning för Q1 som man redan sagt skulle va dålig, men nu ännu sämre, lageruppbyggnaden slog hårdare än va de beräknat och även in i Q2 skulle lageruppbyggnaden påverka. Man drar även tillbaka prognosen för helåret 2017 utan att ge ny prognos. 
Den föreslagna utdelningen på 2kr/aktie slopas. 

Konkurrens påverkar självklart att Fingerprint ej når förväntningarna. 

Jag valde efter förra vinstvarningen att behålla mitt innehav eftersom prognosen för 2017 var enligt mig bra och omsättning och vinst skulle öka.

Efter igår när man drog tillbaka prognosen så finns det enligt mig ingen trygghet eftersom bolaget själva inte har den blekaste av vad 2017 kommer hamna.

Jag skrev ett inlägg tidigare om Eltel som kom med vinstvarning efter vinstvarning- läs här

Jag sålde därför av ca 2/3 av mitt innehav i Fingerprint igår - efter att värdet hade minskat med ca -14.000kr.

Långsiktigt tror jag på bolaget, fantastiskt teknik, global marknadsledare på en marknad som bara växer, det blir spännande och se hur marknaden för fingeravtrycks sensorer och iris scanning ser ut i 2018 och frammåt.
IoT, automotive och smarta kort är nya marknader där jag tror Fingerprint kommer bli en spelare.
Risken har dock blivit betydligt högre eftersom man ej längre kan lita på vad bolaget säger, eftersom de själva inte verkar ha koll på marknaden.

Fingerprint, som länge vart de största innehavet kommer nu att vara ett av de minsta innehaven fram tills bolaget visat förtroende och levererar de dom lovar.
Det vill säga att under 2017 är det väldigt liten chans att jag trycker på köpknappen i Fingerprint.

Jag skrev redan i julas när jag sammanfattade mitt första "halvår" på börsen att jag skulle diversifiera portföljen så att inte ett bolag skulle styra allt. Jag har definitivt lärt mig av detta och kommer i framtiden fortsätta jämna ut vikten av portföljen.

2 kommentarer:

  1. Riktigt tråkigt att höra med en sådan eländig avkastning.

    Tror precis som du säger att med tiden så kan det bli riktigt bra. Däremot känner jag mig en aning orolig kring ökad konkurrens som verkar uppstå.

    Bolaget hade för liten direktavkastning för att vara intressant i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är bara ta nya tag och göra sin egna analys mycket bättre nästa gång. Denna gång visste ju inte bolaget ens om att dessa risker va så höga.

      Hehe, och nu har dom ingen direktavkastning :)

      Kör hårt och lycka till!

      Radera